Zbliża się przełom w postępowaniu dotyczącym budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo–Orzysz–Ełk. Zaktualizowano raport oddziaływania na środowisko dla wariantu C - północnego przebiegu trasy - co otwiera drogę do wydania długo oczekiwanej decyzji środowiskowej.
Wariant C zamiast B: ekologia wyznacza kierunek
Pierwotnie preferowany wariant B został odrzucony przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Olsztynie. Powód? Brak możliwości uniknięcia znaczących szkód dla środowiska, szczególnie dla siedlisk żółwia błotnego w obszarze Natura 2000 Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo. Inwestor zaakceptował wariant C, który biegnie bardziej na północ — ponad miejscowością Użranek i poniżej Rynu — jako rozsądną alternatywę.
Według dostępnych informacji, wariant C obejmuje następujące miejscowości lub ich okolice: Mrągowo – punkt początkowy odcinka; Użranki – miejscowość, którą trasa omija od północy; Mrówki – w pobliżu planowany jest most, co może być jednym z kluczowych obiektów inżynierskich; Ławki – wieś położona na trasie wariantu C; Woźnice – miejscowość, przez którą przebiegają wszystkie analizowane warianty; Drozdowo – kolejny punkt wspólny dla wariantów, położony między Orzyszem a Woźnicami; Orzysz – miasto, które trasa omija od północy, z dostępem do drogi krajowej DK63; Strzelniki, Klusy, Chrzanowo – mniejsze miejscowości na końcowym odcinku trasy, prowadzącym do Ełku; Ełk – miasto końcowe odcinka.
Dodatkowe analizy i aktualizacje
W związku z przedłużającym się procesem wydania decyzji, RDOŚ zażądała aktualizacji danych: zrewidowano zagospodarowanie terenu, przeprowadzono nowe obliczenia emisji oraz dokonano ponownej inwentaryzacji przyrodniczej w celu oceny możliwych zmian w siedliskach.
Kolejne etapy – co dalej z S16?
Po złożeniu zaktualizowanego raportu, wydanie decyzji środowiskowej spodziewane jest jeszcze w bieżącym roku. Następnym krokiem będzie opracowanie Koncepcji programowej, zawierającej szczegóły techniczne, obiekty inżynierskie oraz badania geologiczne. Przetarg na realizację prac zaplanowano na 2030 r., a sama budowa może rozpocząć się w latach 2031–2033.
Droga ekspresowa S16, która ma przebiegać przez Mazury, to jedna z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych dla północno-wschodniej Polski.
Jej zadaniem jest znaczące usprawnienie komunikacji w regionie, który mimo ogromnego potencjału turystycznego i przyrodniczego, wciąż boryka się z ograniczoną dostępnością transportową. Trasa S16, mająca docelowo długość około 230 kilometrów, połączy Olsztyn z Knyszynem, przechodząc przez miejscowości takie jak Barczewo, Biskupiec, Mrągowo, Orzysz i Ełk. Szczególne zainteresowanie budzi odcinek między Mrągowem a Ełkiem, który przecina tereny Wielkich Jezior Mazurskich - obszaru o wyjątkowych walorach krajobrazowych i ekologicznych.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.