Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku podpisał umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla dwóch kluczowych inwestycji w ramach projektu „Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich – Etap II”. Przedsięwzięcie obejmuje przebudowę Kanału Sztynorckiego oraz Kanału Nidzkiego – istotnych ogniw szlaku żeglownego Pisz – Węgorzewo oraz Mikołajki – Nidzkie. To kolejny krok w kierunku kompleksowej rewitalizacji mazurskiej infrastruktury wodnej.
Kanał Sztynorcki – nowe życie dla połączenia jezior
Kanał Sztynorcki, zlokalizowany na 72. kilometrze szlaku Pisz – Węgorzewo, łączy jezioro Sztynorckie z jeziorem Dargin. Zakres planowanej inwestycji obejmuje przebudowę zdegradowanych umocnień brzegowych o długości około 545 metrów, korektę kształtu główek wejściowych od strony jezior, odmulenie koryta kanału oraz podejść od strony jeziora Łabap i Sztynorckiego.
Dodatkowo przewidziano wykonanie nowej infrastruktury, w tym drabinek ratunkowych i oznakowania nawigacyjnego. Dokumentację projektową przygotuje firma HYDROINVEST Sp. z o.o. z Warszawy. Wartość umowy wynosi 408 975 zł brutto, z czego ponad 30 tys. zł przeznaczono na nadzór autorski.
Kanał Nidzki – modernizacja z myślą o użytkownikach i przyrodzie
Druga inwestycja dotyczy Kanału Nidzkiego, który łączy jezioro Nidzkie z jeziorem Guzianka Wielka. Prace obejmą rozbiórkę istniejących umocnień brzegowych i wykonanie nowych w technologii stalowej ścianki szczelnej zwieńczonej oczepem żelbetowym (ok. 405 metrów), odbudowę główek wejściowych, odmulenie koryta oraz podejść dla żeglugi. Projekt uwzględnia także potrzeby środowiskowe – przewidziano przejścia dla zwierząt oraz drabinki ratunkowe. Dokumentację opracuje również HYDROINVEST Sp. z o.o., a wartość umowy wynosi 427 425 zł brutto, w tym ponad 42 tys. zł na nadzór autorski.
Zakończenie prac projektowych dla obu kanałów planowane jest w ciągu 17 miesięcy od podpisania umowy. Realizacja robót budowlanych przewidziana jest na lata 2027–2028.
Rewitalizacja szlaku Wielkich Jezior Mazurskich nabiera tempa
Obie inwestycje wpisują się w szerszy projekt modernizacji pięciu kanałów żeglugowych: Popówka, Grajewko, Sztynorcki, Nidzki oraz Jegliński. Obecnie trwa wybór wykonawcy prac remontowych dla Kanału Grajewko, a w przypadku Kanału Kisajno – Popówka prowadzone jest postępowanie dotyczące dokumentacji projektowej. Dla Kanału Jeglińskiego trwa przetarg na opracowanie projektu.
Celem projektu jest poprawa żeglowności, bezpieczeństwa oraz rozwój infrastruktury wodnej w jednym z najatrakcyjniejszych turystycznie regionów Polski. Łączna długość modernizowanych umocnień brzegowych wyniesie blisko 6,5 km, a wartość wszystkich prac szacowana jest na ponad 80 mln zł.
Europejskie wsparcie dla mazurskich szlaków wodnych
Projekt realizowany jest we współpracy Wód Polskich oraz Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020. Stanowi kontynuację działań na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa i atrakcyjności turystycznej mazurskich szlaków wodnych. Inwestycja została dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa, w ramach programu regionalnego „Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur” na lata 2021–2027.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!